WIP - često postavljena pitanja (ČPP)

Ispravno kreiranje izlaznih računa prema kupcima iz trećih zemlja te kupcima iz Europske unije

Pitanje : Što sve moram podesiti kako bi račun iz WIP Veleprodaje podesio za "Izvoz u 3. zemlje", odnosno za "Isporuku u Europsku uniju"?


Odgovor : Evo redom :

1. Izvoz u treće zemlje

  1. U "2. Šifrarnici" > "5.. Kupci dobavljači", na tom partneru mora polje "Tip | Domaći / Ino partner / iz članica EU (D / I / E):" biti postavljeno na slovo "I", polje "OIB:" mora biti "0" a ne prazno, polje "PDV ID:" mora biti upisan matični broj tvrtke iz "treće Zemlje" (ne dakle Hrvatske, ne EU, nego neke "treće zemlje"), a u koju izvozimo dobra ili usluge.
  2. U "3. Veleprodaja" > "4..Ponude-otpremnice-računi" u polju "Vrsta isporuke:" mora biti iz padajuće liste izabrana opcija : "9) I.9 | OSLOBOĐENE IZVOZNE ISPORUKE"
  3. i zadnje ali ne manje važno, stavke robe/usluge koje dodajete u temeljnu ponudu MORAJU i dalje imati "na sebi" PDV! Znači stavke se unose kao da se radi o računu za domaćeg kupca! WIP će naime, s cijelog dokumenta samostalno ukinuti PDV temeljem opcije "Vrsta poreza". Ako izabrana "Vrsta poreza" podrazumijeva ukidanje PDVa na računu, WIP će ga samostalno ukinuti, a ako pak ta opcija ne podrazumijeva ukidanje PDVa, onda će WIP obračunati PDV koji je izabran po stavkama koje ste i unijeli u temeljni dokument "Ponudu" iz koje će kasnije biti kreiran račun.

2. Isporuka u EU (kupac JE obveznik PDVa u EU)

  1. U "2. Šifrarnici" > "5.. Kupci dobavljači", na tom partneru mora polje "Tip | Domaći / Ino partner / iz članica EU (D / I / E):" biti postavljeno na slovo "E", polje "OIB:" mora biti "0" a ne prazno, polje, u polje "PDV ID:" mora biti upisan VAT number tvrtke iz EU kojoj obavljamo isporuku dobra ili usluge.

    VAŽNO !!! Tvrtku je potrebno provjeriti u VIES sustav jeli na datum našeg računa u sustavu poreza na dodanu vrijednost u EU. Opcija provjere također postoji u WIPu, a nalazi se u : "1.. Parametri" > "V.. Provjera PDV identifikacijskog broja (VIES vat number validation)". Ako kupac-tvrtka nije u VIES sustavu PDVa, tada toj tvrtki izdajemo "običan" račun, kao i svakom drugom kupcu iz Hrvatske!

  2. U "Veleprodaja" > "Ponude-otpremnice-računi" u polje "Vrsta isporuke:" mora biti iz padajuće liste izabrana opcija :
    "4) I.3.4. | OSLOBOĐENE ISPORUKE DOBARA I OBAVLJENE USLUGE UNUTAR EU" [ili opciono "5)", "6)" ili "7)" (tekst u WIPu uz ove opcije objašnjava o kojim se specifičnim isporukama radi)]

  3. i zadnje ali ne manje važno : stavke robe/usluge koje dodajete u ponudu MORAJU i dalje imati "na sebi" PDV. Znači stavke robe/usluge se unose kao da se radi o računu za domaćeg kupca! WIP će naime PDV s cijelog račun samostalno ukinuti temeljem opcije "Vrsta poreza". Ako izabrana Vrsta poreza podrazumijeva ukidanje PDVa na računu, WIP će ga samostalno ukinuti, a ako pak ta opcija ne podrazumijeva ukidanje PDVa, onda će WIP obračunati PDV koji je izabran po stavkama koje ste unijeli u temeljni dokument "Ponudu" (iz koje će kasnije biti kreiran račun).

3. Isporuka u EU (kupac NIJE obveznik PDVa u EU)

Ako je kupac sa sjedištem u nekoj od EU članica, ali NIJE u sustavu PDVa, tada mu se izdaje račun gotovo jednako kao i kupcu iz Hrvatske, OSIM što mu se u šifrarniku kupaca-dobavljača - "2. Šifrarnici" > "5.. Kupci dobavljači", u polje "Tip | Domaći / Ino partner / iz članica EU (D / I / E):" upisuje slovo "E" (kupac iz EU). Napominjemo da se na WIP ponudi, u polje "Vrsta isporuke" ostavlja podataka "1) II.1+2+3 | Oporezive isporuke dobara i usluga u RH" kao dakle u slučaju kupca sa sjedištem u RH.

Primka za stjecanje ili uvoz i nabavne cijene na 4 decimale

Pitanje : Od EU dobavljača ili INO dobavljača smo dobili račun na kojem su jedinične cijene prikazane na 4 decimale, npr.1.0524€. Kako to mogu uvesti u WIP!?


Odgovor : ovdje se radi samo o prolaznoj stavci na računu dobavljača koja se koristi samo za točniji izračun vrijednosti, ali budući da WIP primka zadužuje realnu nabavnu cijenu za nabavljenu jedinici mjere na skladište, ista mora biti zaokružena i upisana na dvije decimale, jer Zakonodavac kaže da je najmanji iznos novaca "1 eurocent" što je stoti dio eura, pa se i navedena nabavna cijena mora zaokružiti na dvije decimale odnosno u našem slučaju na 1.05€. Zbog ovog zaokruženja će doći do razlike između fakture dobavljača i nabavne vrijednosti unesene primke, a tu je razliku potrebno dodati u WIP primku kao zadnju stavku primke, pod nazivom npr. "Zaokruženje cijene na dvije decimale", a koja se u šifrarnik artikala može dodati s nabavnom i prodajnom cijenom 1€, te ju proglasiti "Uslugom" (umjesto robom). Tada razliku iznosa između ulaznog računa dobavljača i nabavne vrijednosti unesene WIP primke, možemo unijeti u plus ili minus kao vrijednost te zadnje korekcijske stavke.

Evo primjer :

  • Dobavljač na fakturi nam je naveo sljedeću stavku : "naziv=Proizvod 1; količina=12komada; Jedinična cijena=1.0524€; Vrijednost=12.63€"
  • U WIP primku ćemo unijeti kako slijedi : "naziv=Proizvod 1; količina=12komada; Jedinična cijena=1.05€; Vrijednost=12.60€". Vidljivo je da smo jediničnu cijenu morali zaokružiti na 1.05€, čime smo je smanjili za 0.0024€ po komadu, što na 12 komada iznosi 0,0288€ (zaokruženo na 0,03€).
  • Vidimo da je razlika takva da je nabavna vrijednost WIP primke manja za 12.63€ - 12.60€ = 0,03€, pa je WIP primku potrebno na kraju svih unesenih stavaka (u našem slučaju je to samo jedna stavka robe) uvećati za tu razliku. To ćemo napraviti tako da ćemo kao zadnju stavku u WIP primku dodati sljedeće : "naziv=Zaokruženje cijene na dvije decimale; količina=1komad; Jedinična cijena=0,03€; Vrijednost=0,03€".

Nakon ove korekcije će nam nabava vrijednost WIP primke iznositi 12,63€, upravo jewdnako kao i ulazni račun dobavljača.

Napomena : ako je nabavna vrijednost WIP primke nakon unosa svih stavaka VEĆA od računa dobavljača, tada vrijednost zadnje korekcijske stavke možemo unijeti kao negativnu vrijednost kako bi smanjili iznos primke za tu razliku, a na način da u količinu te korekcijske stavke upišemo -1 komad, što kada se pomnoži s pozitivnom cijenom korekcijske stavke, će u konačnici u primku unijeti negativnu vrijednost i tako smanjiti nabavnu vrijednost WIP primke.

Vaš logo na izlaznim dokumentima

Pitanje : Kako mogu na ponudama, računim, otpremnica ... podesiti svoju sliku s logotipom i dodatnim tekstom i slikama!?


Odgovor : WIP podržava dva načina umetanja slika u izlazne dokumente (Ponude, računi, otpremnice, nalozi za otpremu ... i neke druge) od kojih je potrebno da izaberete jedan način, a detaljan opis svakoga od njih, donosimo u nastavku :

1. način "Mala slika"

"Mala slika" se prikazuje samo u zaglavlju dokumenta i to u gornjem desnom kutu. Sve ostale podatke WIP ispisuje samostalno iz postavki koje ste upisali u saam WIP poslovni sustav, pa u ovom načinu ispisa slika koja se ispisuje može sadržavati SAMO grafiku logotipa i slogan.

Slika koju WIP očekuje je veličine : Širina=6,74cm a visina=2,19cm pa za sliku gustoće 300DPI bi to bila rezolucija od oko 797x259 pixela.

Datoteka slike se mora zvati "LogoBmp.bmp" i mora se nalaziti u folderu WIPa u podfolderu Grafika, npr. "C:\ROBNO\Grafika\".

Postavka u WIPu koja mora biti podešena kako bi se ispisivala upravo gore navedena slika na dokumentima, je sljedeća, a mora je podesiti "Administrator programa" : "Parametri" > "Izbor korisnika", tipka "Podešavanje", stranica "Ponude, Otpremnice, Fakture", opcija desno "Zaglavlje računa" potrebno je podesiti na "Zaglavlje u lijevo".

2. način "Velike slike u zaglavlju i podnožju dokumenta"

Velike slike u zaglavlju i podnožju dokumenta se prikazuju preko cijele širine dokumenta. WIP u ovom slučaju ne ispisuje baš nikakve podatke o tvrtki, OIBu, adresi itd. pa je sve Zakonom propisane podatke potrebno napisati u slici zaglavlja i podnožja zajedno s grafikom logotipa ili drugih reklamnih grafika. Slika dole prikazuje primjer izgleda računa sa slikama u zaglavlju i podnožju

Slika zaglavlja mora biti dimenzija : širina = 19.63cm, visina=2.85cm. Ako kreirate sliku od 300DPI, to bi bilo negdje oko 2318 x 336 pixela. Slika zaglavlja se mora zvati "LogoBmp.BMP”.

Slika podnožja mora biti dimenzija : širina = 19.63cm, visina=1.50cm. Ako kreirate sliku od 300DPI, to bi bilo negdje oko 2318 x 177 pixela. Slika zaglavlja se mora zvati "LogoBmp2.BMP”.

Obje slike je potrebno spremiti u folder WIPa, u podfolder "GRAFIKA”. Pa tako npr. ako je WIP instaliran na folder "C:\ROBNO", tada je ove dvije slike potrebno spremiti na folder "C:\ROBNO\GRAFIKA\" i zamijeniti tamo postojeće istoimene datoteke. Ove postojeće datoteke su u stvari isto tako slike koje je instalirao WIP ali su to bijele prazne slike pa se u stvari niti ne vide prilikom renderiranja ispisa izvještaja.

Ovo podešavanje (slika dole) obavlja "Administrator programa” opcijom "Parametri” > "Izbor korisnika", tipka "Podešavanje", stranica "Ponude, Otpremnice, Fakture”, opcija desno "Zaglavlje računa” potrebno je podesiti na "Bez zaglavlja (memorandum)".

( napomena : ako niste vični kako napraviti potrebne slike, možete potražiti pomoć Vašeg grafičkog dizajnera koji Vam je radio i logotip, ili Vam iz usluge možemo i mi iz dostavljenih grafičkih materijala pripremiti potrebne formate slika i implementirati ih u WIP po cijeni 80€+PDV)

Kako resetirati logotipove i vratiti sve na staro?

Ako ste se "samo igrali", na stare postavke se možete vratiti tako da podesite opciju "Zaglavlje računa” na opciju "Zaglavlje u lijevo", a zatim pođete na karticu "Izvještaji” i kliknete na tipku "Bijeli logo" (kao na slici dole). Ova će opcija na folder "grafika” vratiti bijele slike, i "pregaziti” one Vaše, čime će se ispis vratiti na stari izgled.

Podešavanje R1 ili R2 u WIPu

Pitanje : Na izdanim računima iz "Ponude-Otpremnice-Računi" i "Fakturiranje iz maloprodaje", mora se prikazivati jedan od ova dva teksta : "Obračun PDVa prema naplaćenog naknadi" ili "Obračun PDVa prema izdanim računima". Kako da to podesim u WIPu?


Odgovor : Ova se opcija podešava na dva mjesta a mora ju obaviti Administrator WIPa (prvi korisnik u listi prilikom prijave opreatera WIPa). Prva postavka podešenosti se čita u svim WIP izvještajima, a druga se koristi za eRačune. Podešavanje je potrebno obaviti kako slijedi :

  1. "1.Parametri" > "1. Izbor korisnika", dole desno polje "R (1/2)", upisati broj 1 za obračun PDVa prema izdanim računima, ili broj 2 za obračun PDVa prema naplećenoj naknadi. Važno je da ovu opciju provjerite na svim WIP programima iste tvrtke (svi koji pokrecu WIPove neka provjere ovu opciju jeli ispravno podešena). Slika prikazuje formu u kojoj je potrebno obaviti pregled i podešavanje.

  2. "1.Parametri" > "1A. Upis podataka o Vašoj tvrtki (nakon 01.07.2019)" :: u otvorenoj formi se mora odabrati opcija "R1 - obračun PDVa prema izdanim isporukama", ili "R2 - obračun prema naplaćenim isporukama". Prije izmjene potrebno je ući u mood izmjene tipkom F6 na tikovnici (tipka lijevo od tipke sa iznakom "+"), promijeniti opciju, a zatim tipkom sa zelenom kvaćicom potvrditi izmjenu.

VAŽNO - Tečaj iz tečajnice HNBa u primkama nakon 01.01.2023.

Pitanje : Kako unositi tečaj u primke-kalkulacije nakon 01.01.2023.?


Odgovor : Hrvatska Narodna Banka je objavila tečajnicu u kojoj je promjenjena paradigma, naime ranije je tečajna lista prikazivala BROJ naše valute (kuna) za JEDNU stranu valutu. Od 01.01.2023. je ta paradigma promijenjena, pa sada tečajna lista prikazuje BROJ STRANIH VALUTA za JEDNU NAŠU valutu (euro).

Tako će npr. GBP biti u tečajnici prikazan brojem 0.88728, što znači da 0.88728 GBP vrijedi 1 €.

Budući da WIP primke u ovom trenutku (19.01.2023.) i dalje množe unešenu stranu valutu brojem upisanim u polje tečaja (a sada bi trebalo dijeliti), u WIP je za sada potrebno unositi RECIPROČNI tečaj. U ovom primjeru sa "GBP", recipročni tečaj bi iznosio 1.1270€ za 1 GBP. Recipročni tečaj se računa kao 1/0.88728 = 1.1270 i kao takav se upisuje u polje Tečaj u primke! Znači za sada, dok novu paradigmu prikaza tečaja ne primjenimo i u WIP primke, jednostavno iz tečaja prikazanog u tečajnici izračunajte njegovu recipročnu vrijednost i kao takvu koristite u WIPu.

Kreiranje seta izvještaja iz maloprodaje za Vaše knjigovodstvo

Pitanje : Postoje li upute za kreiranje seta izvještaja iz maloprodaje koje mogu dostaviti svom knjigovodji, i koji su preduvjeti za generiranje takvih izvještaja?


Odgovor : Da, postoje. Još smo 2014.g. kreirali ove upute kako bi Vam olakšali snalaženje u potrebnim reportima za Vaše knjigovodstvo. Preduvjet za ove izvještaje je da u prošlu godinu unesete SVE ulazne dokumente koji nose datum iz 2022.g. ili nose datum iz 2023.g. ali su izdani u kunama, kao i da napravite sve izlazne dokumente, odnosno da primite sve promete s WIPOS kase ili kasa. Kako bi bili sigurni da ste primili sve promete s kasa, jednostavno na kasi pošaljite SVE zaključke, od 1 do npr.300, pa ih primte u WIP centralni sustav, prilikom čega će si WIP izabrati promet koji još nema.

Poveznica na ove upute nalazi se ovdje : WIP Maloprodaja izvjestaji za knjigovodstvo v100.pdf

PRIMKE KALKULACIJE

Pitanje : kako se sada nakon uvođenja €ura kao nacionalne valute, upisuje tečaj u primke-kalkulacije !?


Odgovor : evo odgovora za svaku vrstu primke-kalkulacije (vrsta primke ovisi o izboru u padajućoj listi "Vrsta pretporeza:") :

  • U primke-kalkulacije od domaćih dobavljača, u polje "Oznaka valute" ne unosi se kao i do sada ništa, a u polje "Tečaj" unos nije bitan (može se unijeti bilo što).
  • U primke-kalkulacije za stjecanje iz EU, u polje "Oznaka valute" unosi se "EUR", a u polje "Tečaj" broj 1.00
  • U primke-kalkulacije za uvoz iz trećih zemalja u €, "Oznaka valute" = "EUR", a u polje "Tečaj" se unosi broj 1.00.
  • U primke-kalkulacije za uvoz iz trećih zemalja koje nisu u €, unosi se ta oznaka valute i pripadajući tečaj, ali sada tečaj U ODNOSU NA €URO (a ne kao do sada u odnosu na kunu)!

PRERAČUN AVANSIRANIH PONUDA

Pitanje : Zašto mi se pojavljuje razlika ukupnog iznosa ponude, između prošlogodišnje ponude, i ovogodišnje ponude koja se preračunala u eure?


Odgovor : Zato što je preračun obavljen za svaku stavku, za svaku jediničnu cijenu proizvoda, a nakon toga je primjenjena "matematika ponude", pri čemu se može naravno dogoditi da je ukupan iznos ponude u kunama različit od ukupnog iznosa ponude u EURima, ako samo ukupan iznos ponude podijelimo s tečajem konverzije. Dakle, prilikom provjere molim da i vi krenete od preračuna jedinične cijene u eure a dalje nastavite množenjem s količinom, zatim izbijanjem rabata, akcijskog rabata i cassasconta ... te dodavanjem PDVa (ako se radi o VP ponudi) na takav "eurski" iznos. Pri svemu primjenite zaokruživanje na dvije decimale kako je to i propisano u Pravilniku.

Slike dole prikazuju print report ponude iz 2022. i to iz modula "Fakturiranje iz maloprodaje". Ova ponuda prikazuje maloprodajne cijene s već ukalkuliranim PDVom. Ova će se ponuda u 2023. prenijeti s ukupnim iznos za platiti : 1.128,56€, odnosno za eurocent manje od kunske ponude preračunate u kumulativu u eure. No, iznos za cent manji, u 2023. je točan iznos, jer se ponuda u 2023. preračunava stavku po stavku u eure, odbije popust od 10% (u ovom slučaju) a zatim ih se zbroji i dobije upravo za cent manji iznos.

  • Stavka 1 : 1.635,00kn / 7,5345 = 217€ - 10% = 195,30€ x 2kom = 390,60€
  • Stavka 2 : 6.178,00 / 7,5345 = 819,96€ - 10% = 737,96€ x 1kom = 737,96€
  • Suma : 390,60€ + 737,96€ = 1.128,56€, što je u odnosu na iznos kada se ukupan iznos za platiti u kunama od 8.503.20kn po tečaju konverzije preračuna u eure : 1.128,57€, upravo manje za 1€urocent!!

U novoj godini možete jednostavno napraviti dodanu uplatu u plus ili minus, ako je ista potrebna, a na kraju i konačni račun.

PRERAČUN LAGERA U PRIMKAMA POČETNOGA STANJA 2023.

Pitanje : Zašto mi ukupna vrijednost skladišta na kraju 2022.g., bilo nabavna ili maloprodajna, preračunata po tečaju konverzije, nije jednaka primci početnoga stanja za to isto skladište u 2023.g.?


Odgovor : Zato što se lager u 2023.g. prenosi po stavka proizvoda na način da se jedinična nabavna odnosno maloprodajna cijena svake stavke preračuna posebno iz kune u eure, zatim zaokruži na dvije decimale (pri čemu s gubi treća, četvtvrta i ostale decimale, i još se taj gubitak množi s količinom lagera) a zatim pomnoži s količinom lagera, te se takva vrijednost zbroji na razini cijele primke početnoga stanja, i prikaže kao nabavna ili maloprodajna vrijednost skladišta u 2023. u eurima. Budući da se svakoj stavci za sebe preračunava nabavna odnosno maloprodajna cijena, dolazi do gubitaka vrijednosti uslijed tog zaokruživanja, a u odnosu na ukupnu vrijednost skladišta u kunama koja se tako kumulativno preračuna u eure. I to je točno.

PRERAČUN CIJENA U CJENIKU

Pitanje : Zašto su mi neke cijene s porezom u "šifrarniku proizvoda i usluga" različite u VP odnosno u MP skladištu, a u kunama prošle godine su bile jednake?


Odgovor : Zato što se metoda izračuna razlikuje u veletrgovini i malotrgovini. U Veletrgovini se ZADAJE cijena bez poreza pa se na nju DODAJE porez po propisanoj stopi za taj proizvod, dok se u malotrgovini ZADAJE cijena s porezom, a porez se onda izračunava po preračunatoj stopi iz takve zadane maloprodajne cijene s porezom.

Zbog takve dvije različito propisane metode izračuna se naravno mogu dogoditi situacije u kojima je prodajna cijena s porezom različita u jednom i u drugom slučaju.

Evo primjera :

  1. Maloprodaja : ZADANA CIJENA SA PDVom : 10,07€ => Ukalkulirani PDV (preračunata stopa poreza od 25% je 20%) = 2.01€ => UKUPNO OSNOVICA BEZ PDVa : 8,06€
  2. Veleprodaja : ZADANA CIJENA BEZ PDVa : 8,06€ => porez 25% = 2.02€ => UKUPNO S POREZOM : 10,08€

Vidimo da je "prodajna cijena s porezom" u maloprodaji 10,07€ a u veleprodaji je 10,08€. Preračun iz kuna u eure smo morali obaviti po ova dva posebna principa, dakle u VP smo preračunali iz kuna cijenu bez PDVa, dok smo u MP preračunali iz kuna cijenu s PDVom, a onda dodavanjem ili izbijanjem PDVa izračunali PDV i osnovicu. I to je ispravno. Međutim, to dalje može raditi probleme ako npr. imate WEB SHOP koji računa narudžbu po MPC principu, pa će on na narudžbi prikazati cijenu s porezom od 10.07€, a ako tu narudžbu u WIPu napravite u VP modulu, "Ponude-otpremnice-računi", WIP će izračunati konačnu cijenu s PDVom u iznosu 10.08€.

Rješenja za ovu situaciju su :

  1. Ako i dalje želite iz WIPa izdavati po VP načinu izračuna, onda WEB pretvoriti da i on računa prodaju od prodajne cijene bez PDVa.
  2. Ako želite zadržati da Vam WEB radi po MP principu, onda je potrebno iz WIPa izdavati račune iz modula "Maloprodaja" > "Fakturiranje iz maloprodaje", ili pak iz "WIPOS kase" (može biti i posebna kasa, samo za WEB)

NAPOMENA : Preračunata stopa se izračunava po izrazu : (stopaPoreza*100)/(stopaPoreza+100), pa tako za npr. stopu od 25% ista iznosi : (25 * 100) / (25 + 100) = 2500 / 125 = 20%